Fargerik fisk

Tormod forteller:

Etter 4 turer rundt omkring på jakt etter «dammer med noe spennende i» på ca en uke, var jeg klar for noe litt annet.
3 av gangene var det kun speiding etter fisk og leting etter dammer.
I dag visste jeg at jeg måtte fiske! Men jeg var svært i tvil om hvor.
Etter en kjøretur og litt klatring var jeg på plass ved dammen jeg hadde sett meg ut.
Jeg speidet rundt.

Det virka grunt her og det var ikke så mye liv å se. Jeg vet ikke hvor mye lenger jeg ville stått, sannsynligvis ikke så lenge.
Men heldigvis brøt noe stort og oransjefarget vannflata. Yes, tenkte jeg! Det er koi her!!

Gira som jeg ble, snek jeg meg nærmere vegetasjonen i vannet.
Jeg gikk ned til vannet men så ingenting mer, men forhåptentligvis var det mer enn èn fisk her.
Da jeg skulle til å gå så jeg en hvit lys stripe i vegetasjonen kloss på land! Enda en koi!
Det ble mer og mer spennende!

Men plassen var vanskelig å fiske fra og jeg snek meg gjennom skogen rundt dammen. Det var bratt og tett av trær, men det gikk fint.
Omsider fremme rigga jeg duppstanga og byttet til en snelle med 0,28 sene istedenfor 0,20.
Det var en del snags uti vannet og jeg ville nødig risikere å miste en eneste fisk!

Noen minutter etter at jeg har begynt å rigge ser jeg dette:

Om jeg ikke har fart nok i hjertepumpa allerede får jeg det ihvertfall nå. Prøver å rigge så rolig som mulig. Fisken var kun 3-4 meter unna meg!

Spennende! Jeg starter med dupp og 5-6 maggot tredd på en altfor stor krok. Men det går fint.
Har et par napp, men føler at det blir for mye motstand.. Drar duppen opp på sena og frilinemeiter med duppen hengene rett over vannet.
Da får jeg fisk på! Jeg har ikke kjangs til å stagge fisken på den korte avstanden! Den er sterk som bare det! Den dundrer inn i snagget og tar noen runder rundt, nærmest for å snurre sena fast. Og det er akkurat det den klarer.
Så løsner den….

Merkelig nok ser jeg fisk ganske nære relativt raskt. utrolig at de ikke ble mer skremt av plaskingen! Med skjelvende hender setter jeg på nye maggots.
Ikke så altfor lenge etter har jeg fisk på igjen! Herlig! Oransj og fin, og størrelsen ser lovende ut! Den går også mot vannplantene, men jeg får styrt den unna. Fighter med den i et godt minutt. Det er utras og fisken stanger mot bunnen. Da den begynner å komme litt nærmere land og jeg tror jeg snart får se den glipper det…
Jeg aner ikke hvorfor, men krokfestet kan selvsagt ha løsnet.

Da en hvit flott koikarpe, den tredje for dagen, også går seg fast og elegant løsner kroker for så å svømme vekk, bestemmer jeg meg for å fiske litt lenger unna all vegetasjonen. Selv om det virker å være der de liker seg.

Noen timer har gått og jeg står enda uten koi selv om de iblant bare er få meter fra meg.
Jeg lemper maggoten uti igjen og ser en hvit skygge nærme seg. Den dukker i takt med maggoten. og sena strammer seg bittelitt.
Jeg gjør et rolig, men bestemt tilslag og kjenner tung motstand! Yes!
Fisken fighter bra og jeg må holde godt igjen for å holde den unna snags i nærheten.
Etter litt håvproblemer får jeg den endelig oppi og opp på karpesekken! Yessss!

Jeg veier den med en gang og trekker fra håven som jeg veier den i.

vekta blir 3070 gram! En utrolig flott og facinerende fisk syns jeg.
Vanvittig fornøyd!

Etter dette blir jeg litt paff, spiser og pakker sammen.

Per Magnar forteller:

Med bind foran øynene mine kjørte jeg etter Tormods guidende ord .
Og etterhvert var vi fremme i nærheten av vannet.

Vi rappelerte ned mot vannspeilet og så raskt fem-seks FLOTTE koi rett foran beina våre! Drøyt. Etter litt rigging med konstant stigende adrenalinnivå var vi klare, og jeg hadde første kast. Frilinemeite med loff som agn. Brødbiten landet like ved noen av fiskene, og etter bare seks sekunder var første fisk på! Utrolig spennende å «stalke» fisk som dette. Kjipt nok stakk den av med loffen.

Neste kast gikk bedre, og en fargerik karpe tok brødbiten og satte avgårde i et sykt tempo! Fisken dro avgårde, så dette ble «hook’n’hold» for å unngå at den skulle nå bort til blekkene like bortenfor. Til slutt vant jeg nok meter på den til at vi etter en intensiv og hard fight fikk håvet fisken. Vi jublet forsiktig, og veide den til 2000 blank!

Adrenalinet pumpet og spenningen av å fiske på en slik plass, samt at jeg etter fem minutter var fornøyd med uttellingen, gjorde at jeg tok en liten pause .

Tormod lempet i mellomtiden greit opp en knallfin ghost-aktig koi i mellomtiden. Utrolig fine farger på den fisken!!

Vi så en «kjempe» som støtt og stadig var innom swimmen, og koi’en var stadig oppe for å plukke brødbiter fra overflaten. Jeg lagde en loff-kule og lot den synke mot bunn. Plutselig ble det strekk i senen, og en knallsterk fisk dro avgårde. Den viste seg, og det var «kjempen»! Fire-fem sekunder senere løsnet krokfestet og borte var den..

Etter å ha sett enda flere fisk oppe var det dags for å forsøke igjen, og endelig satt krokfestet skikkelig. Fisken fór opp i overflaten og «tailwalket» et par ganger før den etter litt havnet i håven. 2160gram og enda en pers for dagen!
Godt fornøyde snek vi oss hjem igjen. Årets mål var oppnådd!