Stor brasme i åa vår!

I fjor vår og sommer hadde felre i Waltons sitt livs brasmefiske og det ble personlige bestenorteringer på de fleste som prøvde seg.

Dette var et lite eventyr i hverdagen og at man kan få så flott brasme i denne lille elva kan sjarmere de fleste.

Under kommer et lite knippe rapporter fra turene

Arves rapport 1

Jeg vet ikke helt når jeg kom meg avgårde. Det må ha vært en gang mellom klokka ett og to. Jeg hadde kokt hveten, tinet hampfrø, og gjort alt klart. Det regnet ganske kraftig da jeg endelig fikk somlet meg avgårde.

Vel fremme fikk jeg satt fra meg bilen. Jeg gikk først og tittet, og kunne se spor etter det følget som Tom J hadde observert. Vinden var også ganske sterk, så jeg fant en plass som ga ly. Brollyen ble satt opp, og jeg samlet raskt alt utstyret under. Det er vanskelig å rigge alt sittende under brollyen, men jeg klarte meg rimelig bra. Alt ble plassert der det skulle, og jeg fikk ut tacklene der jeg ville ha dem.

Jeg fisket med mais på den ene stanga, og doggmark på den andre. Maisen fikk stort sett ligge i ro, men doggmarken var en ettertraktet delikatesse. Jeg hadde kastet ut begge tacklene, og holdt på å stramme sena. Da ble det klart at det var gått fisk på. Kampen ble lang og hård, men krokingen var perfekt. En tierkrok satt godt fast i leppa. Fisken var i kjempekondisjon, med antydning til gytevorter og det hele. Soleklar ny pers.
Noen fisk senere kom kveldens høydepunkt på land, en brasme på 2890 gram!

Tormods rapport

Etter rykter om en pen brasme var gnisten tent.
Brasme over 2 kilo i hobølelva? Fantastisk!
Da bar det avsted. Men ikke før nærmere 12.30, med andre ord alt for seint. menmen..

Kvelden før hadde jeg samla doggmark. Doggmark i lange baner, trodde jeg.
Men jeg gikk fort tom. De holdt nå ihvertfall i 3timer. Ca 15 stk. På to stenger.

Det gikk ikke lang tid før det nappa, og nappa gjorde det konstant!
Etter noen bom-tilslag, og litt senere satt tilslaget i noe tungt.
Jeg spratt opp og plasserte meg i forhold til den andre stanga.
Fisken var mye sterkere enn jeg hadde trodd! Den kjempa skikkelig bra.
Utrolig moro å se den i overflata første gang! Det må ha glinsa i øya mine!
Skulle jeg perse? Lenge siden sist!

Jeg fikk håva og fisken lå i håven mens jeg avkroka den.
Fisken veide 2760 gram – ny pers!

Toms Rapport

Da jeg fikk sms om at Tormod hadde perset på Brasme i dag fikk jeg brått lyst til å ta en tur jeg også. Gjett om jeg ikke angrer. Hadde ikke
duggmark, så jeg fikk ta til takke med det (nest)beste, vanlig kompostmark.

Begynte å agne opp med kun en mark på kroken, men fant etter en stund ut at det kun var småfisk som var interesserte, så jeg slang på tre og tre mark.
Etter en stund nappet det forsiktig. Ga tilslag og der satt den. Morsom fisk, med de tunge seige dragene når den ruller seg rundt i vannet.

Vel oppe på land ble den pent avkroket og fotografert. Da jeg fikk veid den, viste displayet jaggumeg 2950 gr. Ny pers! Var strålende fornøyd.

Etter nok en stund, nappet det igjen. Samme prosedyre som sist gang. Når fisken lå trygt på avkrokningsmatta begynte jeg å få mistanke om at denne var større.
3380 gr viste displayet!

Kunne ikke gjøre annet enn å småsynge og danse av glede.. 3 pers`er på 2 dager!

Arves rapport 2

På søndag ettermiddag gikk turen på ny opp til Hobølelva. Denne gangen bevæpnet med ekstra svære doggers. Som hadde modnet og godgjort seg i en bøtte i kjelleren. Jeg rigget meg opp og fikk ut både fôr og tackel. Kvelden var vakker, og jeg hadde trua på store ting. Jeg fisket med tier-kroker, Kamasan 983, tror jeg. På 0.12 fortom.

Ikke lenge etter at jeg var kommet gikk første fisken på kroken. Det ble den heftigste kampen jeg noengang har hatt med en brasme. Dette var stor og sterk fisk. Den skar fra side til side i vannet, og hadde en lang rekke utras. Jeg tror jeg holdt på i godt over 20 minutter før jeg hadde fisken i håven. Den var tung å løft klar av vannet. Men på matta måtte den. En nydelig elvebrasme i flott kondisjon. Og kroket perfekt i leppa. Vekta viste 3090 gram, lengden var 62 cm, og lykken var total. Ny pers, og første brasme noensinne over tre kilo.