Operasjon: «Finn buk og stam»

Av Catalin T

Det er vel ingen tvil om at jeg var ute of fisket i går. Det måtte jeg. Klarer ikke helt å sitte hjemme når det er så fint vær. Jeg hadde planer om å besøke et par steder langs Nitteelva.
Først ville jeg se om jeg kan komme til den svingen rett etter brua hvor jeg har begynt. Dessverre hadde jeg problemer med å komme meg frem. Eneste muligheten jeg hadde var å spasere bort til plassen  gjennom gjørma eller svømme. Jeg har litt noia for bønder som setter opp gjerder og av den grunn turte jeg ikke å krysse noen gjerder. Etter et par forsøk på å tråkke gjennom gjørma ga jeg opp. Besteme meg legge på tur lengere opp til de andre plassene jeg har som mål. Neste punkt på kartet var ikke lett å kjøre til. Jeg kjørte litt fram og tilbake og fant raskt ut jeg skule vært på andre siden av elva. Jeg tok riksvei 401. Fra den siden er det vanskelig å komme ned til elva da bøndene stenger tilgangene. Så jeg kjørte fram til neste sted. Der hadde jeg tro på at det skulle være plassen jeg skulle fiske på i dag. Da jeg kom dit fant jeg ut at den strekningen er veldig grunn. Riktig nok, veldig god vannkvalitet, det var en del strøm men altfor grunt for feederene mine. Jeg kunne se at bunnen var steinete og tok ingen sjans på å fylle plassen med feedere. Siden jeg hadde vært på tur en stund, bestemte meg å kjøre nedover mot plassen som Tom J tipset om. Jeg så noen potensielle plasser underveis, men nå valgte jeg å utforske mer en annen gang og prøve å fiske litt i dag.

Fant plassen Tom snakket om. La fra meg alle saker og begynte å gå litt rundt for å studere elva. Kastet noen brødskalker og prøvde å følge etter dem i håp om at jeg ser noen fisk som kommer til flata for å spise. Ingenting skjedde. Jeg kikket på vannet, ingen vak å se. Sturderte bunnen som jeg kunne se, og synes det var litt for gjørmette og ingen vegetasjon. Akkurat da tenkte jeg kanskjer det er for tidlig på dette stedet. Men jeg ville se om det er noe mer der jeg ikke ser noe. Bestemte meg for å ta frem kun en feeder stang. Blandet foret, satte meg ned og tok mitt første kast med maggot. Tenkte at dette skulle få fisk til å våkne om det var noen. Det tok kanskje 5 minutter og så kom de første nappene. Nå har jeg såpass erfaring med disse nappene at jeg så det var små fisk. Måtte bare se hva det er så jeg gjorde et tilslag. På land kom det en bitteliten mort. Jaja ,, er det mort her så er det fisk hvertfall tenkte jeg. Så jeg fortsatt med maggot. Konstant små harde mort napp. Dette gjorde meg litt gal, så jeg valgte å ta en kombo. Maggot og mais. Dette var den største og smarteste trekket jeg foretok. Umiddelbart så jeg noe annet en mort brutal napp. Fin bøy på tuppen. Da jeg tok tilslaget kjente jeg større fisk i enden, men slapp like etter. Hmm.. tenkte jeg . Prøvde igjen. Maggot og mais. Det skiftet mellom hard korte napp og noen forsiktige napp. Det var her jeg bestemte meg å sette maggoten til siden og prøve kun mais. Det tok meg 10 minutter og et kraftig napp fikk meg til å gjøre tilslaget. Fast fisk. «oi oi oi, den kjennes stor ut» . Og for en fight på denne fisken. Siden jeg ikke helt trodde at buken skulle oppholde seg her, hadde jeg ikke tatt ut håvet engang. Så jeg måtte slite den litt før jeg kunne plukke den opp. For en feit buk som kom på land. Denne fisken var brei i ryggen, feit og utrolig fin kondisjon. Da var klargjort. Her er det fisk. Rett utenfor strømmen der ute. Feederen min plukket opp en del grøn frisk vegetasjon så det var et godt tegn. Denne fisken ble veid til 1820g. Meldingen min tikket inn hos dere.

Herfra skal jeg gjøre det kort.
Det fortsatte med napp etter napp. På samme sted. rett på andre siden av strømmen. Det virket som de satt i stim og ventet på mat som kommer fra kloakrøret eller hva det er som tytet ut fra et rør 100m lengere opp fra meg. Jeg mistet flere, men flere kom på land også. Alle jeg fikk fightet bra, og uansett størrelse de var feite og fine. De ga en fin fight alle sammen. Det var flere fisk jeg ikke gadd å veie eller ta bile av. Da hadde jeg hatt det travelt med disse bildene.

Perset igjen på 2000g blank.

Deretter kom det en brax på 1910g

Så perset jeg igjen på 2095g.

Denne valgte jeg å måle rundt buken også. Den var 37cm rundt buken, 52cm lang. Måtte gjøre ting riktig denne gangen, så først satte jeg fiksen i veienettet mitt, og satt ut i vannet, gjorde klart kamera for bilder, kappet av en liten gren fra et tre så jeg kunne holde vekta stille. Tok fisken ut igjen, satta på matta. kastet et lite hånkle på hodet for de sprella jammen mye disse, nullstilte vekta med veienettet og veide igjen. 2095g. Raskt noen bilder med selvutløser og satte ut igjen. For ordensskyld, den første veinga viste 21xxg- et eller annet som jeg ikke husker, så jeg måtte nøye meg den siste da den var mer etter boka.

Mais var agnet ikveld. Bukene jeg veide er som følge:
1820g,1680g,2000g,1780g,2095g. I tillegg var brasma på 1910. Gadde rett og slett ikke veie alle fiskene jeg fikk. Kun de jeg synes de var vert å se vekta på.

Plassen:

for en herlig tur. Jeg må si at det vanskelig å dokumentere så mye som jeg prøver når man er alene. Ta bilder, måle veie, passe på at fisken er fuktig nok, ikke bruke for lang tid, osv er utrolig stressende. Særlig når fisken ikke vil ligge stille. Kamera som jeg glemmer å stille tilbake fra selftimer, og annet du må tenke på samtidig som man skal tenke på fiskens
beste. Og hvordan skal man vite at den ene persen blir slått like etter. Plutselig bruker jeg mye tid å fikle med bare sånt. Skjønner litt hvorfor Lars ikke stresser med sånt lenger! Regner med at etterhvert kommer vi til å ende opp der også. Men for nå får jeg gjøre det beste ut av det. Men legg merke tid at ikke alle bilder er like klare, og fine. Måtte finpusse dem litt for at de blei gode nok. Jeg har rett og slett ikke tid til å ta flere forsøk, så jeg må som regel nøye meg med det første bildet.

Fikk pratet med noen lokale gutter som passerte forbi med en jigg etter gjedde. De kunne fortelle at de pleier å se noen fisker som disse jeg fanget, på sommeren under brua lengere opp.Men de snakket om svære fisk. I følge lengden de viste måtte disse være mellom 2-3kg minst. Etter en del spørsmål fra min side måtte det være snakk om både buk og stam, men er litt overrasket over størrelsen. De fortalte også at de lot seg ikke friste av noe av det de kastet til dem. Så fra den plassen oppover bør jeg kunne treffe på stam. Det blir til neste gang tenker jeg. Må bare studere kart litt mer nøye så jeg slipper å kjøre meg bort. Ja til og med GPS, for GPS’en gir ikke særlig gode detaljer om hvordan elva ser ut slik gulesider viser.