Lars med ny brasmepers!

Lars skriver:

En kveld med fortvilelse og ekstase.

Lørdagen var varm og solfylt, og etter at det meste av dagen gikk med til bursdagsfeiring på ei hytte i Høland, satte jeg kursen for elva igjen om kvelden. Jeg hadde igjen en del pinkies og meitemark fra dagen før, og laget en fôrblanding i hui og hast. Var framme ved elva 22:15. Kastet uti 3 fôrballer og takklet opp. Lite skjedde første timen. Så begynte enkelte rullinger, brasmene var ihvertfall tilstede. Min erfaring fra tidligere er at brasmene ofte er enklere å ta på dag nummer 2 dersom man har fôret. Jeg håpet at gårsdagen fiskeløse tur, samt godværet, hadde gjort at det var mer aktivitet.

Småfisken var fortsatt totalt fraværende. Cirka kvart på tolv hadde jeg et bra napp, og den satt! En usannsynlig tung fisk, min første tanke var at denne er feilkroket. Den seig rolig fram og tilbake, og når jeg fikk løftet den opp et par meter dro den snart ned igjen. Min Avon splitcane på 1 1/4 lb stod som et hjul, men det halp lite. Denne fisken ville IKKE opp. Etter en stund fikk jeg den inn mot land, men fortsatt gikk den dypt. Plutselig gikk den fast i noe snag på bunnen. Jeg forsøkte å slakke litt på sena slik at den kunn gå fri, og den gjorde et par kast med hodet og var fri. 3 sekunder senere røk sena!

Bunnløs fortvilelse! Sena var skavet av godt nede på fortommen, det ble for tøft med snag. Det går år mellom hver gang jeg mister en fisk fordi sena ryker, og så på denne fisken. Jeg fikk aldri se den. Jeg måtte sitte ned en stund og prøve å samle meg selv etter dette. Kunne håpe den var feilkroket, isåfall klarer den seg fint. Tyngden kunne tyde på det, men man vet aldri…

Etter noen minutter kastet jeg ut igjen, men var helt «tom». Men, utrolig nok, bare litt etter hadde jeg nok et napp, som jeg misset. Kanskje brasmene er her nå, og har begynt å spise! Kastet ut igjen, og hadde et par line-napp, joda her er det fisk. Et par rullinger bekreftet dette. Ca. halv ett nappet det fint igjen, og den satt igjen! Denne var ikke like tung, og jeg fikk løftet den oppover. Jeg tok den steinhardt med tanke på hendelsen før midnatt. Når feederen kom over vannet følte jeg meg tryggere, og med hodelykta kunne jeg konstatere at dette ikke var noen liten fisk, og den var kroket riktig. Etter litt krusing fram og tilbake gikk den i håven.

En skikkelig grov brasme, bred over ryggen, en virkelig flott «bronze bream». Kroken satt dypt, men jeg fikk den ut etter litt plunder. Vekta viste 3175 gram, og ENDELIG kunne jeg slette min gamle «svenske-pers», og det med en skikkelig 3-kilos (og 7-punder) fra The Hoble!

Etter dette var det bare å pakke opp. Trolig var det flere der ute, men å fiske mer etter dette ville være helt feil. Jeg dro hjem, tok jeg meg en whiskey og satt ute i sommernatten mens fullmånen lyste ned på meg. Et tåkeslør varslet om regn som kommer.